Samsung Smart Home 2014

Samsung Smart Home

La ediţia din acest an a Consumer Electronics Show (CES), Samsung a prezentat propria sa viziune asupra unui smart home, un aşa-numit internet al lucrurilor, în care electronicele şi electrocasnicele sunt interconectate în reţea şi pot fi controlate de la distanţă. Lansarea comercială a sistemului este prevăzută a avea loc în prima jumătate a acestui an. Dar să vedem mai exact despre ce este vorba.

Pe scurt, Samsung Smart Home permite conectarea şi controlul printr-o aplicaţie unică a aparatelor electrocasnice (aparate de climatizare, maşini de spălat rufe, combine frigorifice ş.a.) şi a celor electronice (pentru început smartphone, tabletele Samsung, ceasurile Gear şi televizoarele smart). Sistemul va oferi trei servicii principale:

1. Device Control – va permite utilizatorilor să-şi personalizeze setările pentru dispozitivele mobile şi Smart TV. Printr-o aplicaţie dedicată vor avea posibilitatea de a supraveghea şi comanda funcţionarea unor electrocasnice, ca de exemplu pornirea sau oprirea aparatului de aer condiţionat.

Utilizatorii vor putea utiliza şi comenzi vocale. De exemplu comanda „plec” transmisă sistemului printr-un ceas inteligent Galaxy Gear va stinge luminile din casă şi va opri anumite aparate electronice şi electrocasnice. Comenzi similare se preconizează a fi utilizabile pentru telecomanda televizorului inteligent sau a telefonului.

2. Home View – funcţie dedicată în primul rând telefoanelor inteligente. Utilizatorii vor putea în orice moment arunca o privire asupra a ce se mai întâmplă prin casă datorită conexiunii dintre telefonul personal şi camerele video de supraveghere sau cele încorporate în diverse electronice (de exemplu un smart tv poate avea cameră încorporată pentru videoconferinţe).

3. Smart Customer Service – va anunţa utilizatorii când aparatele electrocasnice au nevoie de întreţinere, service, sau de schimbarea consumabilelor. Va ajuta la găsirea unităţilor service apropiate.

Deocamdată Samsung Smart Home va fi utilizabil doar de către deţinătorii de electrocasnice Samsung, dar compania sud coreeană spune că are în vedere extinderea sistemului şi pentru produsele altor companii. Mai mult, se intenţionează dezvoltarea Smart Home pentru a cuprinde şi domenii ca: managementul energiei, securitatea casei, ecologia gospodăriei şi aplicaţii legate de îngrijirea sănătăţii personale.

Compania pare entuziastă privind noul său produs, dar să nu uităm că cel puţin la fel de entuziastă a fost şi acum câţiva ani la lansarea televizoarelor Smart TV. Şi cu atât a rămas, entuziasmul de la început. Smart TV este până la ora actuală un eşec total. Vânzările arată bine, cresc constant, dar asta nu deoarece ar fi la mare căutare ci pur şi simplu nu se mai poate găsi un televizor mai răsărit care să nu fie şi smart. Când însă privim studiile de piaţă privind folosirea aparatelor Smart TV, se dezvăluie adevărata faţă a eşecului. Doar o mică parte dintre cumpărători l-au conectat vreodată la internet şi chiar şi ei au folosit de regulă cel mult una-două aplicaţii.

În mod cert nu vom vedea în viitorul apropiat o răspândire a sistemelor de tip Smart Home. Cea mai mare piedică în faţa lor o reprezintă lipsa unei standardizări în domeniu, o mulţime de companii dezvoltând concepte proprii, incompatibile cu celelalte. Microsoft HomeOS ar fi una dintre cele mai importante. Nici Google nu se lasă mai prejos, sistemul de operare Andoid fiind deja prezent pe un număr tot mai mare de aparate electrocasnice. Android are avantajul existenţei unui număr mare de dezvoltatori de aplicaţii, care se vor putea uşor adapta la noi platforme. Mai trebuie menţionat şi Apple, care şi el are o bază serioasă de dezvoltatori de aplicaţii şi puterea de a ataca noi pieţe.

Cât timp nu există un dialog măcar între principalii jucători de pe piaţă, şansele de succes ale sistemelor integrate pentru case inteligente sunt minime. Fiecare companie are o viziune, un set de idei. Acestea uneori se suprapun, alteori se completează. Până nu se ajunge la un numitor comun, domeniul va bate pasul pe loc. Încercările individuale cum ar fi Samsung Smart Home rămân doar exerciţii de marketing, fără şanse de a se răspândi pe scară largă. Asta pentru că nu vor fi adoptate de ceilalţi producători, iar lipsa unui suport universal este o piedică imposibil de depăşit doar prin publicitate, oricât de mare ar fi bugetul alocat reclamelor. Să nu uităm recenta bătălie dintre formatele HD-DVD şi Blue-Ray, bătălie în care până s-a impus un format câştigător era deja prea târziu, fiind deja depăşit de evoluţia distribuţiei online de conţinut.

Apoi să nu uităm implicaţiile majore legate de securitate şi de intimitate ale unor asemenea sisteme. Lucrurile trebuie tratate cu multă atenţie, deoarece pericolele la care ne pot expune internetul obiectelor pot uşor depăşi beneficiile aduse.

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Răspunde

Powered by WordPress