Dispariţia produselor tradiţionale: azi despre iaurtul din lapte de bivoliţă

iaurt Cedra Napolact lapte bivolita

Produsele lactate din lapte de bivoliţă sunt cele mai nobile produse de acest gen, cel puţin în zona noastră climaterică. Adevărat că sunt o raritate pe piaţă, dar asta nu face decât să le sublinieze odată în plus valoarea. Iaurtul din lapte de bivoliţă marca Cedra, lansat de Napolact cu mulţi ani în urmă, a fost cel mai cunoscut produs din această categorie. Spun a fost, pentru că mai recent producătorul clujean a fost achiziţionat de către filiala românească a FrieslandCampina, iar noul proprietar şi-a băgat picioarele în el de iaurt, ca să mă exprim mai plastic.

Prima oară am găsit în comerţ iaurt de bivoliţă cu aproximativ 10 ani în urmă. Era produs de Napolact şi ambalat în cutie de carton de un litru. Nu mai reţin dacă erau şi la gramaj mai mic, eu cumpăram numai de un litru.

Iaurtul avea o consistenţă tare, aproape ca brânza, putând fi consumat numai cu lingura. Nici nu se putea problema de a putea fi băut. Avea însă un gust fantastic, meritând din plin preţul de vânzare. Din păcate aprovizionarea nu era constantă, Napolact având se pare probleme pe partea de distribuţie.

Odată cu trecerea timpului ambalajul s-a modificat de câteva ori, ajungând la actuala cutie de plastic de 850 grame şi pahare mai mici. Pe neobservate în recipient s-a strecurat, alături de iaurtul de bivoliţă, şi cel de oaie. Sau poate era acolo de la început? Nu mai ştiu şi oricum nici nu mai contează.

Mai recent am avut o surpriză neplăcută. Iaurtul de oaie şi bivoliţă a devenit iaurt de vacă, oaie şi bivoliţă. Mai precis 80% vacă, 10% oaie şi 10% bivoliţă. Fără ca preţul să scadă cu vreun ban în urma înlocuirii a 80% din produs cu un substitut mult mai ieftin! Din contră, preţul a evoluat tot în sus. Din ce-am auzit nici n-ar (mai) fi vorba despre iaurt din lapte natural ci de lapte reconstituit din lapte praf, dar să trecem peste asta.

Deşi produsul original a fost substituit cu o versiune diluată a lui, ambalajul a rămas aproape identic, nu cumva consumatorii să observe schimbarea. Acelaşi colorit, aceeaşi grafică, doar că alături de capetele de oaie şi bivoliţă a mai apărut discret şi un cap de vacă. Un singur cap de vacă când în cutie este o turmă întreagă. În revistele de prezentare ale supermarketurilor apare în continuare vechiul ambalaj cu iaurt de oaie şi bivoliţă, fără vacă (de exemplu în revista Kaufland din săptămâna 28, din 08.07.2013 până în 14.07.2013, vezi foto mai jos).

iaurt Cedra Napolact lapte bivolita revista Kaufland

Nu ştiu ce părere are fiecare, dar pe mine mă apucă furia ori de câte ori constat că un producător încearcă să mă păcălească substituind pe ascuns un produs premium cu unul ordinar dar la acelaşi nivel de preţ. Mai ales când este vorba despre un produs tradiţional. Iar compania nu este la prima ispravă de acest gen.

Napolact, unul din cei mai vechi producători de produse lactate din România, a intrat în anii din urmă în proprietatea grupului olandez FrieslandCampina, alături de multe alte companii româneşti din industria laptelui. Grup care, se pare, nu are loc în portofoliul său pentru produsele tradiţionale ardeleneşti.

Substituirea iaurtului de bivoliţă cu 80% iaurt de vacă nu este primul gest în acest sens. Brânza de Năsal a trecut prin acelaşi proces: modificarea reţetei originale, scumpirea nejustificată a produsului şi apoi desfiinţarea lui pe motiv că este prea scump şi nu se cumpără. Povestea închiderii făbricuţei de la Ţaga şi a dispariţiei Brânzei de Nasal o puteţi citi în detaliu în următoarele articole:

Aş putea spune că de acum încolo voi boicota gamele de produse ale FrieslandCampina România, respectiv: Milli, Napolact, Oké, Completa, Dots etc. Însă pe de o parte ar fi o atitudine poate puţin copilărească, pe de altă parte realitatea este că iaurtul de bivoliţă a fost ultimul produs de brand pe care îl mai cumpăram. Pentru toate celelalte lactate şi brânzeturi există mici producători locali, cu produse incredibil de gustoase, de neegalat de marii procesatori industriali. Şi în plus fiind producători locali, banii rămân în economia locală, ceea ce este un beneficiu suplimentar pentru noi toţi.

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Răspunde

Powered by WordPress