Cum se vedea viitorul la mijlocul secolului trecut

Reclame vechi Motorola

Alex Mihăileanu a publicat pe blog un frumos set de imagini ale unor reclame Motorola din anii ’60 ai secolului trecut. Incursiunea în felul în care se vedea viitorul pe vremea tinereţii părinţilor sau bunicilor noştri este o experienţă deosebită. Anii de după cel de-al doilea război mondial au fost perioada de boom pentru industria electronică, în care produsele electronice şi electrocasnice începeau să fie prezente în fiecare gospodărie din lumea capitalistă. În cea comunistă lucrurile erau mai puţin roz, produsele fiind de cele mai multe ori doar nişte copii slabe ale celor din vest, pentru care se făceau liste de aşteptare pe ani de zile.

După cum se vede şi din imaginile de pe blogul lui Alex, în anii respectivi viitorul părea mai luminos. Societatea de consum şi produsele de unică folosinţă de abia îşi făceau loc în viaţa oamenilor, iar lumea credea că acesta este modelul de urmat pentru viitor. Azi, mai mult de jumătate de secol mai târziu, deşi ştim că modelul a fost unul iresponsabil, ne este foarte greu schimbăm direcţia spre care se îndreaptă societatea. Gunoaiele ne sufocă iar poluarea ne ucide încet şi dureros. Nu numai că ştim că resursele planetei sunt limitate dar deja în unele domenii ne apropriem de aceste limite şi colac peste toate acestea, sistemul financiar mondial se clatină sub greutatea a zeci de ani de lăcomie şi „valoare” creată din vârful pixului, nu din muncă.

Recent am citit o carte tradusă din rusă, scrisă în anii 40-50 de către oameni de ştiinţă şi academicieni sovietici. Subiectul cărţii era despre lumea din anul 2000. A fost o lectură captivantă. Unele lucruri au rămas şi astăzi pură fantezie, altele teoretic sunt realizabile dar practic nu din cauza efectelor nimicitoare asupra sănătăţii sau pur şi simplu nu au rost şi nu îşi justifică costurile. Alte lucruri s-au realizat şi fac parte din viaţa noastră cotidiană, ca de exemplu telefonul mobil. Însă modul cum vedeau telefonia mobilă prin prisma tehnologiei acelor ani şi folosind termenii tehnici de atunci creează o atmosferă deosebită, una crea aminteşte de cea din excelentul film Brazil. Cu alte previziuni au greşit profund, ca de exemplu cele referitoare la viitorul luminos al URSS – Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste şi rolul lui de lider absolut al dezvoltării civilizaţiei umane. De altfel şi reclamele de la care am pornit articolul de faţă au în centru televizoarele Motorola. Iar în anul 1974 compania Motorola renunţă la divizia producătoare de aparate radio-tv, vânzând-o către Matsushita, corporaţie cunoscută mai ales pentru brandul Panasonic.

Intenţionez să iau împrumut cartea despre care vorbeam mai sus, să o scanez şi să o postez pe site, ocazie cu care voi reveni asupra subiectului.

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Răspunde

Powered by WordPress