Protecţia Consumatorilor şi puţină manipulare

Săptămâna trecută am auzit la postul de radio Europa FM o ştire privind activitatea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în perioada premergătoare sărbătorilor pascale. De obicei înaintea sărbătorilor care sunt însoţite de o creştere a activităţii comerciale se înteţesc şi controalele menite să stopeze derapajele celor puşi pe câştig cu orice preţ. Ceea ce mi-a atras atenţia a fost manipularea prezentării datelor astfel încât subiectul să sune mai alarmist decât este el în realitate. Întâi să ascultăm înregistrarea de mai jos:

Din păcate pe siteul ANPC lipseşte comunicatul de presă la care face referire postul de radio şi deşi am aşteptat câteva zile sperând că acesta va fi publicat, constat că s-a sărit peste el. Dar ne putem imagina datele raportului în felul următor: avem un tabel cu două coloane. Pe prima sunt abaterile constatate pe teren, iar pe a doua cantităţile de produse găsite cu respectivele abateri. Cum însă redactorilor li se părea probabil prea banal să spună că din 120 tone de alimente controlate s-au găsit câteva kg alterate, datele au fost rearanjate. Pe coloana abaterilor începem textul cu cele mai grave, mai alarmiste, iar pe coloana cantităţilor începem cu numerele cele mai mari.

Aşa s-a ajuns ca din 1000 de agenţi economici verificaţi, peste 660 să fie găsiţi cu produse expirate sau depozitate necorespunzător, două abateri deosebit de grave. În realitate majoritatea au fost găsiţi cu abateri de informare/etichetare şi alte mărunţişuri mai puţin importante. Acest lucru este confirmat de măsurile luate: din 120 de tone de alimente verificate, 26 de tone au fost retrase temporar de la comercializare şi numai o singură tonă a fost retrasă definitiv. Când sunt găsite produse expirate sau alterate, acestea întotdeauna sunt retrase definitiv de la comercializare.

Retragerea temporară se aplică numai abaterilor minore, care nu pun în pericol sănătatea cumpărătorilor. De exemplu abaterile de informare etichetare: nu este afişat preţul de vânzare sau lipseşte de pe etichetă denumirea produsului sau provenienţa acestuia. Este o abatere uşoară, iar măsura consemnată în procesul verbal de constatare a contravenţiei este oprirea temporară de la comercializare până la remedierea deficienţelor. Nu cred că este nevoie de foarte multă imaginaţie ca să realizăm că aceste deficienţe sunt înlăturate în câteva secunde, deci practic suspendarea comercializării ţine mai puţin decât completarea procesului verbal. Poate dura mai mult dacă este vorba de lipsa unor acte, facturi de provenienţă, certificate de calitate etc. caz în care de cele mai multe ori este vorba despre operatori economici cu mai multe unităţi iar actele respective se află la sediul firmei sau la depozitul central, nu la magazinul controlat.

Dacă am lua cantitatea de o tonă de produse retrase definitiv şi o împărţim la cei peste 670 de agenţi comerciali la care au fost descoperite, conform redactorilor postului de radio, am avea 1,5 kg la fiecare unitate cu abateri. O cantitate ridicol de mică. Sau am avea mai puţin de 24 de kg / judeţ, luând în considerare 41 de judeţe plus capitala. Oricum privim lucrurile, ar fi un rezultat bun la nivelul ţării. Dar oare aşa stau lucrurile şi în realitate?

Aici situaţia ar fi mai nuanţată. Protecţia Consumatorilor îşi face binişor treaba, iar rezultatele se văd clar dacă privim lucrurile cum erau în anii ’90, cum erau în 2000, 2010, cum sunt în prezent. Eficienţa instituţiei este destul de bună atât pe partea de prevenire, cât şi pe cea de soluţionare a problemelor apărute. Asta ar fi una din cauzele numărului scăzut de abateri grave. Pe de altă parte, Protecţia Consumatorilor are aceeaşi problemă ca aproape toate instituţiile statului român: ele nu există decât între orele 8-16. Magazinele au de regulă un program de la 6 la 22 sau mai mult. Deci în perioada cu cel mai mare volum de vânzări, după-amiaza când iese lumea de la serviciu, statul nu mai există. Iar de acest lucru se folosesc din plin unii comercianţi, cei care încalcă legea cu bună ştiinţă.

Oricum dacă aveţi vreodată probleme şi agentul economic refuză soluţionarea ei, apelaţi cu încredere la Protecţia Consumatorilor, indiferent că este vorba despre produse alimentare sau bunuri industriale, electronice, electrocasnice, materiale de construcţii, orice, inclusiv prestatori de servicii. Singura condiţie este ca achiziţia să fi fost făcută pe persoană fizică. Dacă aţi făcut-o pe firmă, atunci aveţi doar calea înţelegerii amiabile sau pe cea juridică.

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Răspunde

Powered by WordPress