Din ingrediente atent selecţionate, sau când marketingul te ia de prost

Cea din titlu este una dintre cele mai secate de sens expresii pe care minţile lipsite de inspiraţie din departamentul de marketing simt nevoia să ni le comunice pe ambalajele produselor alimentare, cosmetice şi nu numai. Le întâlnim pretutindeni, în zeci de variaţiuni pe tema dată. Nu există magazin în care să nu găsim nenumărate produse preparate „numai din ingrediente atent selecţionate”. Cât de atent, ne-a dovedit-o încă o dată zilele trecute scandalul laptelui cu aflatoxină. Sau scandalul cărnii de cal. Sau… nenumărate alte incidente legate de siguranţa alimentară.

Dacă căutăm pe Google „ingrediente atent selecţionate”, obţinem 650.000 de rezultate. Parcă totul în lumea aceasta se face „numai din ingrediente atent selecţionate”. Am încercat de multe ori să-mi imaginez cum până şi cel mai ieftin gem conţine „numai ingrediente atent selecţionate”. N-am ajuns mai departe de un dialog imaginar de genul acesta:

– Alo, AgroLivada? Avem nevoie de 15 vagoane de mere, la ce preţ ni le puteţi livra?
– Păi… la 12 bani kilogramul.
– Prea mult, ori ni le daţi la 8 bani/kg, ori le comandăm de la AgroImport, care le dă la 10 bani/kg.

Şi gata, ingredientele au fost „atent selecţionate”. Din punct de vedere al preţului de achiziţie. Că doar nu credeaţi că selecţia se face pe baza calităţii.

În cazul alimentelor sau a altor produse ne mai putem imagina o oarecare selecţie a ingredientelor, măcar cât să nu fie atât de slabe calitativ încât acest lucru să nu se poată masca prin folosirea arsenalului chimic: coloranţi artificiali, „arome identic naturale” dau nicidecum naturale, conservanţi, stabilizatori şi alţi „amelioratori”. Mai complicat este însă în cazul cafelei, deoarece majoritatea mărcilor de cafea măcinată din comerţ conţin numai boabe foarte atent selecţionate.

Atenţie, boabe atent selecţionate. Şi apoi măcinate. Să nu se vadă cât de „atent selecţionate” au fost. M-ar mira extrem de mult dacă în cazul cafelei n-ar fi aceeaşi procedură ca în cel a fructelor şi legumelor: ce nu satisface cerinţele comerciale, ajunge la procesare. Adică la fabricile de sucuri sau conserve, unde după ce au fost stoarse, tocate, fierte, amestecate, colorate şi aromate, nu se mai prinde nimeni despre ce conţine în realitate produsul obţinut.

În cazul hranei pentru animale situaţia este şi mai interesantă. Cel puţin jumătate din sortimentele de la raft conţin „numai bucăţi de carne atent selecţionate”. Sigur că da. De aia costă în jur de 4-5 lei/kg, în timp ce la raionul de carne proaspătă aceasta costă de la 20-30 de lei/kg în sus.

Exemplele ar putea continua la nesfârşit. Deşi declarativ totul are la bază „ingrediente atent selecţionate”, este evident că ceva a scăpat acestei selecţii: specimenele care se fac că muncesc în departamentele de marketing ale unor companii.

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Răspunde

Powered by WordPress