Transparentizarea maşinii prin camuflaj optic înlocuieşte oglinzile retrovizoare

De mai bine de un secol oglinda retrovizoare este o dotare standard a automobilelor. Îmbunătăţirile au fost relativ minore, vizând unghiul acoperit, blocarea reflexiilor farurilor şi încălzirea pe vreme răcoroasă. Mai recent pe maşinile mai scumpe oglinda retrovizoare centrală este dublată sau înlocuită de o cameră video şi monitorul aferent. Iată că cercetătorii japonezi de la Universitatea Keio sunt pe cale să aducă o schimbare majoră în domeniu: eliminarea necesităţii oglinzii prin transparentizarea părţii posterioare a maşinii.

Este poate una dintre cele mai interesante aplicaţii practice ale sistemelor de camuflare optică folosind tehnica reflectării recursive. Imaginea colectată de o pereche de camere video montate în partea din spate a maşinii este proiectată în interiorul habitaclului pe scaunele din spate la un unghi astfel calculat încât din punctul de vedere al şoferului să arate ca şi când maşina a devenit transparentă şi ar putea vedea prin ea.

În stadiul actual de dezvoltare sistemul foloseşte pentru proiecţie o oglindă semitransparentă, această variantă asigurând cea mai bună vizibilitate în toate condiţiile de luminozitate exterioare. Să nu ne speriem însă, aceasta este primul prototip funcţional, până la versiunea finală toată partea interioară a sistemului va fi redus la un microproiector amplasat undeva pe tavanul autovehiculului.

Camerele video utilizate în prezent în scopul facilitării manevrei de mers înapoi oferă o imagine excelentă a zonei din spatele maşinii, însă sistemul dezvoltat de japonezi va reproduce perfect şi profunzimea câmpului, şoferul văzând obiectele exact acolo unde se află ele în realitate. Ţinta finală a cercetărilor este extinderea sistemului astfel încât să acopere în întregime interiorul vehiculului, pentru a oferi o imagine completă de 360 fără nici un punct mort.

Autoturismele personale nu vor fi singurele beneficiare ale noului sistem retrovizor. Camioanele, autocarele, utilajele şi alte categorii de vehicule au de regulă vizibilitate mult mai redusă decât maşinile mici, acestea având mai mult de câştigat de pe urma „transparentizării”.

După aprecierea cercetătorilor, peste cinci ani noul sistem retrovizor va fi gata pentru producţia de serie, deschizând un nou capitol în tehnologiile menite a contribui la siguranţa rutieră.

Sursa: www.diginfo.tv

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Răspunde

Powered by WordPress