De ce nu mi-aş cumpăra un Smart TV

Anul acesta au fost lansate o serie de televizoare conectabile direct la internet, de pe care se poate naviga, se pot viziona clipuri de pe YouTube sau alte siteuri de videosharing şi nu în ultimul rând se pot instala diverse aplicaţii. Sunt reunite sub denumirea Smart TV şi reprezintă o nouă categorie de televizoare. Sau cel puţin aşa vor companiile să ne facă să credem. Smart sunt, dar noi nu prea. În cazul unor companii reprezintă deja a doua sau a treia generaţie, nouă e doar ideea celor de la departamentele de marketing că dacă sunt prezentate ca fiind ceva nou, cresc vânzările. Dar să trecem peste aceste aspecte mai puţin importante.

De ce nu mi-aş lua deocamdată un Smart TV? Sunt mai multe motive, să le luăm pe rând:

1. Fragmentarea pieţei

Fiecare producător vine cu televizoare smart dotate cu propriul sistem de operare, ceea ce creează pe de o parte o fragmentare a pieţei, pe de altă parte ţine pe loc dezvoltatorii de aplicaţii. Nimeni nu îşi va bate capul pentru a scrie o aplicaţie pentru n platforme. Este o pierdere inutilă de timp şi de resurse, iar companiile producătoare ar fi trebuit să înveţe lecţia servită în ultimii ani de piaţa de telefonie mobilă. Deocamdată sunt doar câteva modele de smart tv care au un sistem de operare standard, respectiv Android, ca de exemplu televizoarele Lenovo.

Android ca sistem de operare are un avantaj imens: există deja un număr foarte mare de programatori şi un număr la fel de mare de aplicaţii create pentru piaţa telefoanelor dar dintre care unele ar putea fi adaptate pentru a fi folosite pe ecranul tv. Adoptarea Android ca sistem de operare pentru smart tv ar aduce avantajul unei pieţe omogene, în care singura grijă a programatorilor ar fi să creeze aplicaţii utile, fără a-şi bate capul cu portarea lor pe diferite sisteme. Ar fi în avantajul lor dar şi a noastră, a consumatorilor.

Până la urmă oricum se va ajunge la unificarea pieţei sub două, poate trei sisteme de operare. Doar că începându-se cu stângul, vor fi nişte ani pierduţi pentru toată lumea. Existenţa a până la 2-3 sisteme de operare concurente ar impulsiona piaţa, în timp ce o fragmentare prea mare împiedică dezvoltarea ei.

2. Preţul

În prezent majoritatea televizoarelor din gama smart sunt prezentate ca ceva premium, cu costurile de rigoare. În scurt timp aceste funcţionalităţi vor deveni standard, vor fi încorporate în toate aparatele de pe piaţă, exceptând probabil unele modele din gama low-end.

3. Factorul Apple

Toată lumea îşi aminteşte de şocul prin care a trecut industria telefoanelor inteligente în momentul în care Apple a decis că este momentul să intre pe această piaţă. Din acea clipă nimic nu a mai fost la fel. Industria a trecut prin transformări radicale, iar cei care n-au reuşit să ţină pasul astăzi ori nu mai există, ori sunt în marja de eroare ca şi cotă de piaţă deţinută.

De mulţi ani de zile se zvoneşte că Apple pregăteşte o strategie pentru a pătrunde pe segmentul aparatelor tv. Ceva mai serios decât micuţa lor jucărie, Apple TV. Nu dau prea mare importanţă zvonurilor de acest gen, însă dezvăluirile din biografia lui Steve Jobs scot aceste informaţii din rândul zvonurilor. Întrebarea este mai degrabă când decât dacă Apple va lansa propriul televizor. Că va fi pentru sezonul cumpărăturilor de sărbători de anul acesta sau cândva în cursul anului viitor, nu ştiu. Dar va fi destul de în curând. Iar dacă acest lucru se va întâmpla, este de aşteptat să se lase cu urmări profunde pentru restul industriei, aşa cum s-a întâmplat de câte ori Apple a atacat o nouă piaţă, începând cu sistemul de operare grafic sau mai recent cazurile iPod şi iPhone.

Nu vreau să spun că aş aştepta pentru a cumpăra un televizor Apple. Nu, nicidecum nu cred că aş avea atâţia bani disponibili pentru asta chiar dacă mi-ar place produsul. Dar odată lansat, restul lumii va prelua ideile în produsele proprii. Unii poate vor merge chiar mai departe şi-l vor copia de-a dreptul. Cert este că în momentul în care Apple va pătrunde pe piaţă, multe lucruri se vor schimba.

4. Concluzii

Dacă aş avea deja un televizor HD, în nici un caz nu l-aş schimba pentru un smart tv. Nu pentru ceea ce oferă acestea în momentul actual. Aş cumpăra un stick adaptor de genul Android TV, care se conectează într-una din mufele HDMI ale televizorului şi oferă practic aceleaşi funcţionalităţi ca orice smart tv, cu avantajele aduse de folosirea sistemului de operare al Google. Pe zi ce trece sunt tot mai multe modele pe piaţă, sunt foarte ieftine şi foarte mici, introduse în mufă nici nu se observă existenţa lor în spatele aparatului tv.

Dacă nu aş avea deja un televizor HD şi mi-aş dori un smart tv, al opta pentru una din următoarele variante:

Un avantaj al folosirii combinaţiei televizor HD clasic + stick Android TV este şi flexibilitatea pe care o oferă în privinţa upgrade-ului ulterior. Păstrăm televizorul şi schimbăm doar stickul care costă de la numai 100 de lei în sus. Este mult mai avantajos decât dacă aş fi nevoit să schimb întregul televizor pentru că a apărut unul cu procesor mai puternic sau memorie mai mare.

Facebooktwitter
You can leave a response, or trackback from your own site.

Un comentariu to “De ce nu mi-aş cumpăra un Smart TV”

  1. […] trecut am scris despre motivele pentru care cred că deocamdată nu merită cumpărate televizoarele de tip Smart TV. Cel puţin nu pentru această funcţie a lor. A trecut ceva timp de atunci, fără însă a se […]

Răspunde

Powered by WordPress