Ghid electrocasnice

Altex, iluzia celui mai mic preţ din România

Zilele acestea a fost relansat altex.ro, magazinul online al Altex, unul din cei mai cunoscuţi comercianţi de electronice şi electrocasnice din România. Nu voi insista asupra a ce este bine şi ce nu pe noul site, deoarece subiectul a fost stors pe toate părţile graţie unor blogheri care au iniţiat un concurs cu această temă, oferind ca premiu voucherul primit de ei de la Altex. Că aceste premii nu întotdeauna au şi ajuns la câştigători, este o altă poveste.

Ceea ce îmi atrage mie atenţia este sloganul ales de către Altex, respectiv „Cel mai bun pret din România” (da, diacriticele nu şi-au găsit încă locul pe altex.ro). A fost un slogan bun în perioada capitalismului sălbatic din anii ’90. A fost atât de bun, încât toată lumea l-a folosit. La folosit abuziv, astfel încât în zilele noastre este atât de uzat, încât când îl auzi deja ai reflexul format de a-l trata cu neîncredere şi a verifica cum stau lucrurile în realitate. Şi da, realitatea este cea intuită: ca de obicei, preţurile cele mai bune nu sunt la cel care strigă asta cel mai tare.

Dar asta nici n-ar fi o problemă dacă ar fi să credem ceea ce spune un banner de pe prima pagină de la altex.ro: „La ALTEX ai garantia ca vei gasi cel mai mic pret din Romania. Daca gasesti in alta parte mai ieftin primesti de 2 ori diferenta.” (nici pe imagini nu este loc pentru diacritice). Textul nu are nici o steluţă, o specificaţie că ar fi ceva condiţii, deci sună îmbietor promisiunea de a primi de două ori diferenţa.

Numai că banerul are şi un link. Chiar două, pentru cine este mai atent. Jumătatea din stânga a bannerului duce la pagina „Despre noi„, unde printre altele ni explică din nou că beneficiem de returnarea dublului diferenţei, fără nici o altă condiţie, menţionarea vreunui regulament, ceva:

Iar daca vei gasi un pret mai mic in alta parte, beneficiezi de programul nostru „2 x diferenta” prin care iti oferim de doua ori diferenta de pret, pentru a te bucura de cumparaturile facute in magazinele noastre.

De abia pe jumătatea din dreapta a bannerului găsim (dacă avem norocul să-l observăm) un link spre pagina „Conditiile de validare a cererii de 2 x diferenta„. Iar de aici aflăm printre altele că „în altă parte” nu înseamnă oriunde în altă parte, ci se referă la o listă scurtă, de numai 7 magazine online: Domo, eMag, Flanco, PCgarage, EvoMag, F64 si Cel. Plus alte condiţii restrictive suplimentare.

Ca şi exemplu de preţuri, am ales robotul de bucătărie Moulinex Masterchef 8000 FP662, cu puterea de 1000 W. Îl am pe lista scurtă de cumpărături şi îl urmăresc de ceva timp. Pe siteul Altex, unde ni se promite „Cel mai bun pret din România”, costă 850 lei (voi rotunji toate sumele cu 0,x lei pentru o lecturare mai uşoară). La ElectroFun este 760 lei (uneori este pe stoc, alteori disponibil la comandă). Avem aici o diferenţă de 90 de lei în favoarea ElectroFun. Chiar şi pe eMag, magazin despre care unii spun că ar avea preţuri mari, robotul este cu 50 de lei mai ieftin decât la Altex, respectiv 800 de lei (preţul scăzând chiar şi la numai 640 lei în perioada unor promoţii).

Acum nu ştiu ce să zic. Dacă ar fi măcar o steluţă pe acel banner, ar fi în regulă, oamenii au învăţat să fie atenţi la steluţe. Ar fi necesar şi un link la paragraful despre „2x diferenta” de pe pagina „Despre noi” spre regulamentul promoţiei. Aşa însă poate este mult spus că ar fi vorba despre publicitate înşelătoare, însă cred că se poate spune că modalitatea prezentării promoţiei nu satisface cerinţele privind informarea completă, corectă şi precisă a consumatorilor.

Am spus iniţial că nu voi critica noul site Altex, care îmi place mai mult decât cel vechi dar pe care sper că îl vor îmbunătăţi în continuare. Totuşi după ce am prelucrat câteva screen-shot-uri cu imaginile pentru ilustrarea acestui articol, am (mai) observat câteva mărunţişuri care mă fac să-i dau dreptate unui comentator de nu mai reţin unde: „Noul site Altex a fost făcut la cel mai mic preţ din România”. Poate că nu are dreptate, dar imaginea contează, iar imaginea asta pare a spune.